Recensie: De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine ~ Ransom Riggs

Hollow City, Omhulde Stad boek #2
Library Of Souls, Bibliotheek der Zielen, boek #3

Over De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine

Een mysterieus eiland.
Een verlaten weeshuis.
Een vreemde verzameling bizarre foto's.

Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto's van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het tehuis verkent, blijkt dat de kinderen van het tehuis meer dan alleen bijzonder waren. Misschien waren ze wel gevaarlijk. Misschien was er een goede reden om hen geïsoleerd op het eiland te laten wonen. En misschien zijn ze nog steeds in leven...

Recensie

Toen ik dit boek voor het eerst tegen kwam moest ik het gewoon hebben.  De lange titel en de mooie cover deden het voor mij. Later las ik ergens dat dit boek ook foto's bevatte, en besloot ik een hardcover van dit boek aan te schaffen. Deze heeft een hele tijd in de kast gestaan, ik weet niet eens waarom ik dit boek nu heb opgepakt. Opeens had ik zo iets van ja, daar heb ik zin in, misschien was het het donkere weer dat mij deed besluiten.

Ik werd meteen in het verhaal gezogen. Een verhaal dat enigszins langzaam begon, toch was het boeiend genoeg door te lezen. Ik was blij toen Jacob eindelijk aan kwam op het eiland en begon met het verkennen van de oud ruïne dat ooit het weeshuis was. Vanaf daar wordt het een van de meest fascinerende verhalen die ik tot nu toe heb gelezen.  Een verhaal met bijzondere kinderen in een tijdlus en Ymbrynes die de bijzondere kinderen beschermen.

Ik heb gemerkt dat dit boek ons voorstelt aan deze nieuwe "peculiar" wereld, sorry dat klinkt nu eenmaal beter dan bijzonder. Het is een bijzonder fascinerende introductie, hopelijk krijgen we nog veel meer van deze wereld te zien in het vervolg. Meer avonturen.

We ontmoeten de Ymbrynes, zij ontfermen zich over de bijzondere kinderen die we leren kennen. Zij zijn de bijzondere schepsels die ook de tijdlussen scheppen. Alle personages zijn goed uitgedacht en zullen zeker een indruk achterlaten nadat je het boek uit hebt gelezen.

Ik heb eigenlijk maar een opmerking over dit boek, een klein detail dat ik niet begreep. Waarom wil je zoenen met een 80 jarig meisje? Hoe gemakkelijk Jacob dit accepteerde is voor mij onbegrijpelijk. Onrealistisch, en ergens een beetje vreemd.

Dit boek heeft mij ook geholpen om weer een beetje plezier terug te krijgen in het lezen. Al tijden heb ik nergens zin in, niet om te lezen en niet om aan blog content te werken. Nu ben ik nog steeds niet helemaal zo ver met het laatste maar ik ben wel weer begonnen met lezen. Net als veel bloggers voelde ik de druk om recensies te leveren en dat maakte het dat ik geen inspiratie meer had om ze te schrijven. Alle recensies begonnen hetzelfde te lijken. Na een tijdje deed ik helemaal niks meer aan mijn blog, ook had ik geen zin meer om te lezen.

In ieder geval, ben ik weer een beetje terug en heb weer zin om te lezen. Dit boek was echt geweldig, en had zowel een stukje geschiedenis, mysterie en fantastische elementen. Wat wil je nog meer in een boek? Tijdreizen natuurlijk, maar ook dat is Ransom niet vergeten. Het boek is aangevuld met schitterende mysterieuze vintage foto's die echt bijdragen aan het verhaal. Het geeft echt een mooie aanvulling aan het boek. En waar heeft de schrijver toch al die geweldige foto's vandaan, hoe heeft hij ze kunnen vinden?

Ik heb een schitterende hardcover van dit boek en deze is ontzettend mooi vormgegeven. Dit is echt een boek die je in je kast wil hebben staan, ook al is het alleen al om hem af en toe een keer door te bladeren en de schitterende foto's te bekijken.

Waardering

Dit boek is echt speciaal donker maar ook geweldig tegelijkertijd. Het leest als een Tim Burton film, hij is ook iemand die weet hoe hij vreemdheid neer kan zetten. By the way, ik heb deze geschreven voor dat ik wist dat Tim Burton de film ging regisseren,  is het niet geweldig?  Wie had dat verwacht? Ik niet, al had ik het wel gehoopt. Dit boek is schitterend vormgegeven met de geweldige foto's die ook echt wat toevoegen aan het verhaal. Ik vond dit echt een geweldig boek maar het had net niet het gevoel dat ik krijg bij een 5 sterren boek. Daarom 4 schaatsers voor dit bijna perfecte boek.

Koop de boeken hier

Geen opmerkingen: